10 przykazań marketingu wideo

separator
Słyszysz wideo i odczuwasz przerażenie? Myślisz $$$ i sztab ludzi? Masz wrażenie, że każdy, najkrótszy nawet filmik, który miałby się pojawić na jednym z Twoich kanałów w mediach społecznościowych musi być produkcją na miarę Hollywood?
Błąd. Ale wielu marketerów myśli na ten temat podobnie.
Zastanów się – czy znani youtubberzy, których filmy oglądają dziesiątki, a nawet setki tysięcy osób w ten sposób przygotowywują swoje produkcje?
Nie. Często wystarczy zwyczajny smatphone, a czasem konieczna jest podstawowa znajomość programu do montowania. Oczywiście takiego materiału nie wykorzystasz na potrzeby telewizji, ale już na własnym fan page jak najbardziej.
Co jeszcze powinieneś widzieć chcąc włączyć wideo w swoje działania? Oto 10 przykazań wideomarketingu:

Przykazanie nr 1 – Zrób to, czego nie mogła zrobić telewizja. Angażuj.
Twój odbiorca oczekuje od wideo dodatkowej aktywności, której wcześniej telewizja nie była w stanie mu zaproponować. Komentowanie, udostępnianie, recenzowanie, dyskusja z innymi internatuami, a nawet twórcami – to wszystko następstwo wrzucenia do sieci wideo, na które musisz być gotowy.

Przykazanie nr 2 – Odpowiedz na potrzebę widza.
Jeżeli Twoje wideo ma zareklamować produkt bądź usługę, to pamiętaj czego oczekuje Twój potencjalny Klient. Nie zdecyduje się on na zakup produktu, czy skorzystanie z usługi tylko dlatego, że mu o tym powiesz. Twoja oferta musi stanowić odpowiedź na jego potrzebę. Przemyśl zatem czy content, który chcesz pokazać jest odpowiednio przygotowany i zamiast tworzyć reklamy twórz materiały takie jak: DIY, explainer video, poradniki czy testimoniale, ale również making off, filmy typu „meet the team”, ogłoszenia o pracę czy case study.

(Więcej na temat potrzeb i oczekiwań obecnych konsumentów w naszym ebooku: Zrozumieć pokolenie Y do pobrania TUTAJ)

Przykazanie nr 3 – Krótko i na temat.
Twoje wideo trafi najprawdopodobniej wyłącznie do mediów społecznościowych (no i może na Twoją stronę www). Wszystko, co tam trafia powinno być przede wszystkim krótkie. W natłoku informacji nikt nie ma czasu zapoznawać się z każdą z nich, nie wspominając już o obniżonej koncentracji i chęci przyswajania. Internet jest przesycony tekstem. Nadzieją jest więc short wideomarketing – krótkie filmy z kreatywnym przekazem i możliwością interakcji. Pamiętaj, że w większości przypadków Twój przekaz zostanie odtworzony poprzez kanał mobile! Tym bardziej myśl, co może z nim tam zrobić użytkownik i kiedy ma szansę się z nim zetknąć.

Przykazanie nr 4 – Dowiedz się gdzie siedzi Twoja grupa docelowa.
W zależności od tego czym jest Twój produkt lub usługa, dobierz odpowiednie kanały. Komunikujesz się z przedstawicielami późnego pokolenia Y, a może już Z? Zapomnij o Facebooku. Oni korzystają znacznie częściej z aplikacji takich jak Snapchat, Instagram, Vine, Periscope. Jeśli nasza marka chce odnieść sukces, musi pomyśleć o ambitnej (!) strategii na tych kanałach.

Przykazanie nr 5 – Komunikacja w mediach społecznościowych musi być równoległa.
Wykorzystaj potencjał swoich społeczności i przepływ użytkowników pomiędzy serwisami. Wszystkie Twoje kanały w mediach społecznościowych powinny być zależne od siebie. Ich konwergencja jest niezbędna do pełnej synergii działania. Masz wielu fanów na Facebooku i prowadzisz również kanał na YouTube? Czy użytkownicy Facebooka o nim wiedzą? I odwrotnie? Udostępniaj i zachęcaj!

Przykazanie 6 – Bądź naturalny. 
Dostarczaj atrakcyjnych treści w myśl zasady: baw, edukuj, inspiruj. Spróbuj zaprosić do współpracy youtuberów. To tak zwani celebryci nowego pokolenia określani profesjonalnie jako digital influencers.
Dlaczego? Bo najbardziej atrakcyjne treści dostarczane są przez ludzi takich jak my. W podobnym wieku, myślących podobnie, dziś w myśl zasady: watch, swipe, tap zamiast: read, click, type. Bez blichtru i czerwonych dywanów, za to z milionami fanów na których wywierają silny wpływ.

Przykazanie 7 – Spróbuj wtopić się w tłum. 
Pamiętaj, że w siłę rośnie zjawisko okreslane mianem UGC czyli user generated content, czyli treści tworzone przez samych internautów. Im mniej nachalnie będziesz podkreślał skąd pochodzi komunikat, tym większą szansę masz na uznanie społeczności. Uwaga na virale! Mogą być fantastycznym driverem i zwrócić na siebie uwagę, ale może być to chwilowy efekt. Znacznie trudniej takim filmem przejść przez cały model AIDA.

Przykazanie 8 – Wielki Brat lubi patrzeć.
Bądź na żywo! Transmisje z wydarzeń, które mogą zainteresować użytkowników na nich nieobecnych, są coraz bardziej gorącym kierunkiem. Live streaming możesz prowadzić wykorzystując np. aplikację Meerkat lub należącą do Twittera Periscope. Pamiętaj – tylko ciekawe rzeczy! Użytkowników raczej nie będzie interesowało zjawisko picia porannej kawy. Aż tak ciekawscy już nie są.

Przykazanie 9 – Jej wysokość dystrybucja.
Wyzbądź się przekonania, że powielenie tej samej treści na wszystkich kanałach społecznościowych jest poprawnym rozwiązaniem. Wrzucenie reklamy telewizyjnej na YouTube nie przyniesie żadnej oczekiwanej korzyści. Każdy serwis społecznościowy zapewnia inne doznania. A najlepsze wideo, to takie oglądane dobrowolnie. Kluczem do sukcesu jest tu działanie w oparciu o długofalową strategię obecności w mediach społecznościowych. Być może jeden film powinien być zmontowany w kilku różnych wersjach czasowych?

Przykazanie 10 – Dobrze (o)powiedziane
I w końcu…Możesz decydować się na najlepsze narzędzia, najlepsze miejsca emisji, wydać dodatkowy budżet na personalizację i targetowanie, ale użytkownik widzi tylko…spot. Opowiedz mu historię, która go wciągnie. I to jest najtrudniejsze zadanie. W opowiedzeniu historii nie ma znaczenia branża jaka sięga po formę wideo. Doskonała historia poradzi sobie za równo z opowieścią o kranie jak i mydle o zapachu bańki mydlanej.
I tu stwierdzenie, że za sukcesem marki stoi dobrze opowiedziana historia, nabiera nowego znaczenia.